fbpx

Minulla on kerrottavanani kaksi hyvin erilaista tarinaa. Toinen niistä kertoo siitä, miten päädyin myymään öljyjä työkseni ja toinen siitä, miten päädyin niitä käyttämään. Molempien motiivit ovat hyvin erilaiset, sillä päätin alkaa myydä öljyjä sillä samalla hetkellä kuin kokeilin niitä. Tai jo kenties hivenen aiemmin, sillä verkostomarkkinointi työnä oli kiinnostanut jo pitkään. Itse asiassa yhdelle firmalle aikoinaan olin jo valmis edustajaksi ryhtymään, en vain saanut edustajalta viestiini koskaan vastausta.

Päätin kokeilla öljyjen myyntiä ennen kuin olin hankkinut itselleni ensimmäistäkään, olin vain hieman testaillut ja tykästynyt. Ajattelin että ei se ota jos ei annakaan ja tilasin ensimmäisen aloituskittini ja tein samalla ensimmäisen komissioihin oikeuttavan toistuvan kuukausitilaukseni. Ilman, että minulla oli ainuttakaan asiakasta näköpiirissä tai yhtäkään öljypulloa kotonani.

Se jos mikä oli hyppy tuntemattomaan. Olin toki tykästynyt siihen yhteen pieneen näytteeseen, jonka olin saanut mutta siitä huolimatta en tiennyt eteerisistä öljyistä mitään, en ollut koskaan aiemmin käyttänyt niitä jos sitä demotuntia kosmetologiopintojen yhteydessä ei lasketa. Silloin kokemus oli lähinnä karmiva, kivulias ja pahanhajuinen kaltaiselleni migreenikolle. Verkostomarkkinointi oli alana myös hyvin vieras.

Tiesin, että otin riskin mutta toisaalta, olin ottanut riskejä aiemminkin. En toki pitänyt riskinotosta, suorastaan inhosin sitä. Olin luonteelleni tyypilliseen tapaani käynyt läpi kaikki kauhuskenaariot, mikä kaikki voisi mennä pieleen, mikä takuulla menisi pieleen ja miten koko hommasta tulisi täysi floppi ja pannukakku ja jäisin yksin piparminttupulloineni. Mutta tilasin silti, joskin hieman kädet täristen. Samana iltana tilauksen tehtyäni julistin somekanavissani itseni öljynaiseksi. Kerroin, että nyt sitä sitten saa, helpotusta (en aivan tarkalleen tiennyt vielä että mihin, mutta näin olin kuullut että jotain juttuja ne helpottavat) ja iloa ympärilleen eteeristen öljyjen muodossa, minun kauttani.

Verkostomarkkinointi työnä

Minä en alkanut myydä öljyjä koska uskoin ihmisten tarvitsevan niitä ja pelastavani siten maailman. Minä aloin myydä öljyjä koska jokin siinä työssä veti puoleensa ja halusin kokeilla nimenomaan verkostomarkkinointia. Öljyt hankin itselleni koska koin, etten enää näytteen saatuani voinut elää ilman piparminttua. Jälkimmäinen on yhä voimassa, en edelleenkään koe voivani elää ilman piparminttua (ja muutamaa kymmentä muuta öljyä) mutta ensimmäinen on muuttunut. Nykyään teen tätä työkseni siksi, että ymmärsin vasta työn aloitettuani millainen kultakimpale minulla on tuotteiden muodossa käsissäni. Öljyt eivät ehkä pelasta maailmaa, mutta ne voivat lisätä elämänlaatua ja mielekkyyttä ja tuoda iloa elämään, ja sitä kuuluisaa helpotusta moneen vaivaan.

Sen sijaan naiset, jotka ottavat elämänsä, taloutensa ja hyvinvointinsa omiin käsiinsä voivat pelastaa maailman. Naiset, jotka tekevät bisnestä päämäärätietoisesti mutta silti sydämestä käsin voivat pelastaa maailman. Naiset, jotka haluavat vaurastua, haluavat taloudellista turvaa ja vapautta sekä itselleen että perheelleen, parasta mahdollista elämänlaatua ja hyvinvointia, tulevat pelastamaan maailman. Ja verkostomarkkinointi on yksi tapa tehdä tästä unelmasta totta.

Monen öljypolku on hyvin erilainen kuin omani. Moni on ensin ollut käyttäjä ja vasta sitten päättänyt myydä, mutta minä etenin toista kautta. Olin ensin yrittäjä ja ryhdyin myymään samaan alkaan kun ryhdyin käyttäjäksi.

Löydä oma tapasi työskennellä

Se ei silti tarkoita että olisi olemassa oikea tai väärä tapa aloittaa, voit aloittaa juuri omalla tavallasi, se on verkostomarkkinoinnin hienous. Mutta se, mikä tuli yllätyksenä on, että tämä on matka. Tämä on suurin kasvun ja kehityksen paikka jossa olen koskaan ollut – ja paras sellainen.

Ei tule eteen päivää että tietäisi kaikesta kaiken, mutta kun jostain on aloitettava niin miksi et aloittaisi tänään? Opit siinä matkalla, koko ajan. Sinä, asiakkaasi, kollegasi, yrityksesi ja yhteisösi auttavat sinua kasvamaan.

Olen rakentanut myyjäidentiteettini alusta pala palalta tällä matkalla. En nimittäin ennen ollut oikeastaan juurikaan myynyt mitään, pidin itseäni lähinnä surkeana myyjänä. En ollut ”sitä tyyppiä”. Olin kuitenkin yrittäjä, minun oli elätettävä itseni joten miksi en siinä samalla opettelisi myymään, omalla tavallani. Yhteisöni auttoi minua kasvamaan ihmisenä, se jos mikä on hienoa ja yhteisö on hyvin rakas ja lämminhenkinen. Koska kehitin samalla itseäni digiyrittäjänä, kykenin omaksumaan prosesseja ja tekniikoita, joiden tajusin vähitellen sopivan kuin nenä päähän myös öljybisnekseeni. Sähköpostilista, automaatiot, webinaarit, sisällöntuotto ja somemarkkinointi, myyntisivut ja ländärit, ostamisen esteet ja verkkokurssit. Aloin ymmärtää, että hyödyntämällä myös niitä oppeja voin tehdä työtä omalla tavallani ja menestyä ja lopulta auttaa myös tiimiäni menestymään.

Totta kai uskon tuotteeseen, jota myyn. Olennaista on se, että minä en usko enää että sitä voi tehdä vain ja ainoastaan yhdellä tavalla. Uskon, että myyntiä voi tehdä monella tapaa ja jokainen löytää siitä itselleen sopivan version. Se ei tarkoita sitä, etteikö omalta mukavuusalueeltaan tarvitsisi ikinä poistua, ei, mukavuusalueelta on poistuttava tai siellä reunoilla käytävä jotta kehitystä tapahtuu. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettäkö tulisi sopia johonkin tiettyyn muottiin. Prosesseja on kokeiltava, niitä on hiottava ja lopuksi vahvistettava niitä, jotka toimivat.

Kasvu, kehitys & verkostomarkkinointi

Kehitykseen ja itsensä kehittämiseen on sitouduttava, liideriksi eli tiiminvetäjäksi on kasvettava. Se on se ja sama teetkö töitä livenä vai verkossa, molemmat lainalaisuudet pätevät silti. Sinun on näytettävä esimerkkiä toimillasi, ei edellytettävä ja vaadittava tiimiläisiltäsi vaan inspiroitava heitä. Näyttää, että kaikki on mahdollista. Sinun on myös uskottava siihen, uskottava itseesi ja uskottava tiimiisi. Johdettava esimerkilläsi. Siinä, missä johtajaksi on kasvettava, on verkostomarkkinoijaksi ja yrittäjäksi myös kasvettava. Kaikki alkaa uskosta, että minä pystyn siihen. Et välttämättä tiedä vielä miten, eikä tarvitsekaan, mutta tieto ja usko, että pystyt siihen on elintärkeä. Ilman uskoa siihen että pystyt, osaat ja kehityt, sinulla ei ole bisnestä.

verkostomarkkinointi

Sen jälkeen tulevat käytännön toimet. Millaisia päivittäisiä, viikottaisia, kuukausittaisia ja vuosittaisia toimia vaatii se, että etenet? Mitä askelia on otettava silloinkin kun usko on vähissä eikä jaksaisi? Mitä toimia on tehtävä silloinkin kun ajattelet ”minä en pysty tähän”? Rohkea nimittäin ei ole se joka ei pelkää vaan se, joka toimii pelosta huolimatta.

Kaikki lähtee uskosta

Alussa on usko. Sitten on tavoitteen aika. Aseta siis tavoitteesi, riittävän rohkea sellainen. Sen jälkeen suunnittelet käytännön toimet, ne pienet askeleet, stepit, joita teet ja joita otat säännöllisesti jotta etenet kohti tavoitettasi. Niistä kaikki eivät välttämättä ole mukavuusalueellasi, mutta sitä mukaan kun opit, hommasta tulee hauskempaa ja yksinkertaisempaa. Muista, että tämä on matka, josta sinun tulee nauttia. Vähän niin kuin vuoristorata Linnanmäellä, se ei ehkä ole aivan mukavuusalueellasi välttämättä, mutta tiedät, että käytyäsi sen läpi et kadu hetkeäkään ja olet valmis tekemään sen jännityksestä huolimatta sen jälkeen uudelleen ja uudelleen. Sillä se oli sen arvoista.