fbpx

Kerroin aiemmassa postauksessani siitä, mitä verkostomarkkinointi minulle tarkoittaa ja avasin hieman ko. bisnestä työnä. Nyt ajattelin avata myös syitä sen takana, miksi juuri verkostomarkkinointi – eli mikä oli minun motiivini ryhtyä tekemään tätä työnä.

Olen aina ollut loputtoman kiinnostunut uusista asioista, ja kun johonkin perehdyn siihen pitää perehtyä perusteellisesti. Vuonna 2016 kiinnostuin sijoittamisesta jäätyäni täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Kiinnostus lähti useammastakin eri syystä, mutta 2 selkeämpää yksittäistä syytä liittyivät siihen, että 1) haluan eläkkeellä ollessani muutakin tuloa kuin vain sen eläkkeen, jolla yrittäjällä ei välttämättä ole hurraamista ja 2) haluan myös omista työtunneistani riippumattomia rahavirtoja.

Muistin itse asiassa vasta monta vuotta myöhemmin, että luin noin puolisen vuotta ennen verkostomarkkinoinnin ilmaannuttua nenäni eteen Robert Kiyosakin kirjan Rich Dad, Poor Dad. Koyosaki kannustaa kirjassaan hakeutumaan johonkin verkostomarkkinointiyritykseen jos todella tahtoo oppia bisneksestä. Muistin tämän yksityiskohdan lukiessani Kate Northrupin kirjaa Money, A Lovestory (sillekin lämmin suositus).

Itse kannustan tätä myös, parilla omalla neuvollani höystettynä. Hakeudu tekemisiin yrityksen kanssa, jonka arvot, missio ja tuotteet voit allekirjoittaa hyvällä omalla tunnolla. Jos edustat yritystä, jonka toimintatavat tai tuotteet eivät ole aivan sinua, et luultavasti menesty ja nuku öitäsi kovinkaan hyvin. Myydäkseen tuotteita niistä on kyllä todella tykättävä ja niitä on käytettävä.

Passiivinen tulo on vaikea sana, sillä siitä tulee mieleen lähinnä laiskuus ja vääryydellä ansaittu tulo vaikka ihan rehellisestä työnteosta onkin kysymys. Tästä juttelimmekin Minnan kanssa podcastissa numero 1. Fakta kuitenkin on, että parhaimmillaan verkostomarkkinointi antaa mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä, luoda oman näköistä uraa tai bisnestä, kerätä kunnon säästötili tai ansaita pientä lisätuloa. Pahimmillaan se on kuin mikä tahansa rasittava ja kuluttava työ. Sen sinä päätät itse.

Verkostomarkkinnoinnissa käytetään ns. rankingejä kuvaamaan sitä tasoa, missä kulloinkin on menossa. Ranking on mm. se, joka määrittää tulotason, ja jokaisen rankingin saavuttamiseen on tietyt edellytykset. Tämä kuva ei kerro minulle sitä, mitä olen saavuttanut euroina, myyntinä tai asiakasmäärinä, vaan olen itse asiassa ajatellut kirjoittaa jokaisen saavuttamani rankingin kohdalle ne pelot, negatiiviset uskomukset ja itse itselleni asettamat esteet jotka olen ylittänyt ja joista olen eroon päässyt. Tämä lista on varmasti jokaisella erilainen, mutta minun kohdallani siellä on mm. seuravia asioita:

  • en enää jännitä tai pelkää julkista puhumista
  • kuvattavana oleminen on aivan fine
  • Facebook-liven pitäminen onnistuu improvisoiden lyhyelläkin varoitusajalla

Ja tämä on minusta tämän työn hienous – pääset työstämään omaan tahtiisi niitä asioita, joita itsessäsi tahdot kehittää ja jotka ovat tällä hetkellä epämukavia tai jopa aivan mahdottomia. Ja näitä pelkoja päin ei tarvitse puskea yksin jännittäen, vaan enemmänkin muiden tekemisistä inspiroituen.

Oman tiimini vetäjänä koen, että se on nimenomaan minun tehtäväni – saada tiimissäni kanssani työskentelevät upeat naiset uskomaan siihen, että he pystyvät siihen mikä ikinä heille vaikeaa ehkä onkin. En kulje edellä näyttämässä tietä vaan rinnalla kannustaen ja auttamalla ihmisiä uskomaan itseensä.